BPM in 2025: bespaar nu duizenden euro’s
De BPM, ofwel Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen, betaal je bij de registratie van een auto in Nederland. Voor bestelauto's zijn er nu nog vrijstellingen, zoals de grijskentekenregeling, waardoor je voor je bestelbus nu geen BPM betaalt. Voor elektrische auto's is de BPM zelfs helemaal op nul gezet.
Let op: vanaf 1 januari vervalt de BPM vrijstelling voor bedrijfsauto’s.
Wat verandert er in 2025?
Vanaf 2025 komt er een grote verandering aan: alle bedrijfsauto’s die op brandstof rijden, moeten BPM betalen op basis van hun CO2-uitstoot. Dit betekent dat de grijskentekenregeling verdwijnt. Het doel van de overheid is om bedrijven aan te moedigen om over te stappen op schonere, uitstootvrije voertuigen zoals elektrische bestelbussen of bedrijfswagens op waterstof.
Voor nieuwe bedrijfswagens op brandstof wordt de BPM in 2025 berekend op € 66,91 per gram CO2-uitstoot. Dit kan voor dieselmotoren behoorlijk oplopen. Elektrische bedrijfswagens blijven, in ieder de komende jaren, volledig vrijgesteld van BPM.
Hoeveel scheelt het echt? Een rekenvoorbeeld
We pakken de nieuwste bedrijfsauto’s in dit voorbeeld. Deze rijden op diesel en stoten tussen de 172 en 203 gram CO2 per km uit.
Brandstof | CO2-uitstoot | Prijs per gram CO2 | Kosten voor BPM (2025) | |
---|---|---|---|---|
Volkswagen Transporter | Diesel | 195 g/km | €66,91 | €13.046,85 |
Peugeot Expert | Diesel | 181 g/km | €66,91 | €12.116,71 |
Mercedes eVito | Elektriciteit | 0 g/km | - | €0 |
In 2025 betaal zomaar € 13.000 meer alleen aan BPM voor dezelfde bus in 2024. Dat is serieus geld. En waar je het aankoopbedrag kan spreiden met financial lease, moet je de BPM wél in een keer aftikken.
Wat kun je nu doen om geld te besparen?
In 2024 kun je nog profiteren van een aantal voordelen die in 2025 veranderen:
→ Koop of lease nu een BPM-vrije bus: Door nu nog voor een nieuwe of tweedehands bedrijfsauto te kiezen, vermijd je de BPM-kosten die in 2025 flink in de papieren kunnen lopen.
Vind jouw bedrijfsauto→ Of overweeg elektrisch: Elektrische bedrijfswagens hebben geen BPM en de bijtelling is lager dan voor brandstofauto's. In 2024 is de bijtelling voor elektrische auto's 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000, daarboven 22%. In 2025 stijgt dit naar 17%, maar dit is nog steeds lager dan de 22% bijtelling voor brandstofauto's.
• Bijtelling 2024: Elektrische auto van €30.000: 16% bijtelling = €4.800 per jaar
• Bijtelling 2025: Elektrische auto van €30.000: 17% bijtelling = €5.100 per jaar
• Bijtelling Brandstofauto: Blijft 22% in zowel 2024 als 2025 = €6.600 per jaar
Wat is jouw bus in 2029 jaar nog waard?
Als je een brandstofauto overweegt, wees je er dan van bewust dat deze na 2025 flink minder waard kunnen zijn. De restwaarde zal dalen en het kan moeilijker worden om ze te verkopen, vooral met steeds meer milieuzones waar je niet in mag rijden.
We verwachten eind 2024 een run op brandstofauto's, gevolgd door een grote vraag naar elektrische auto's, omdat 2025 het laatste jaar is met bijtellingsvoordeel voor elektrische voertuigen.
Wacht niet langer met beslissen
Ondernemers staan nu op een tweesprong: kiezen voor een goedkope, BPM-vrije bus in 2024 of wachten en in 2025 en de jaren erna een flinke BPM-heffing tegemoet zien. Je kan nu al verduurzamen en kiezen voor een elektrische bus, wat zowel ecologisch als economisch gunstig is.
Elektrificatie van je wagenpark
De overheid zet zwaar in op de elektrificatie van het wagenpark in Nederland. Dit is het moment om mee te gaan in die verandering. Elektrische bedrijfsauto's worden aanzienlijk goedkoper vergeleken met benzine- of dieselvoertuigen, vooral na de invoering van de nieuwe BPM-regels.
Heb je vragen of wil je direct een bedrijfsauto leasen? Neem contact met ons op via 085 043 1750 of bekijk ons uitgebreide aanbod.
Bekijk onze bedrijfsauto’s→ Wat is financial lease
→ Bpm in 2025
→ BPM, BTW, MRB, en meer
→ Populairste bedrijfsauto's